
📦 Як "дрони" й "брендовий одяг" допомагають виводити мільйони: митний фронт війни - дронова схема
У той час як вся країна напружено стежить за фронтом, на менш помітному — митному — відбуваються події, які щонайменше викликають запитання. За інформацією, що надходить з різних джерел, на митних постах у Львівській та Чернівецькій областях працює доволі оригінальна схема постачань, яка може завдати серйозної шкоди бюджету й обороноздатності України.
🚐 Одяг — під виглядом пасажирських перевезень
На митних пунктах Краковець, Мостиська, Рава-Руська та Порубне, за словами джерел, регулярно фіксуються випадки ввезення брендового одягу й взуття малими партіями. За класикою жанру, великі контейнери в Польщі та Румунії перевантажуються у мікроавтобуси, які вночі в'їжджають до України у вигляді "пасажирських перевезень". Без огляду. Без декларацій. Без податків.
У результаті — бюджет щомісяця недоотримує десятки мільйонів гривень. А відповідальність, згідно з поширеною практикою, розмивається.
🛃 Імена, що з’являються в схемі
У розмовах фігурують імена посадовців, які працюють або працювали в регіональних митницях: Андрій Кузнік, Юрій Герасимов, Назар Ворожбит, Володимир Турчин, Петро Тофан. Також згадується виконувач обов’язків голови Держмитслужби Сергій Звягінцев. За твердженнями джерел, ці прізвища виникають у контексті зв’язків з комерційними структурами, які беруть участь у ввезенні товарів з порушенням митного законодавства.
📦 «Дрони», які існують лише на папері?
Паралельно з "одягом", новий вид схем активізувався після звільнення імпорту БпЛА (безпілотних літальних апаратів) від ПДВ та мит. Законодавча пільга мала спростити логістику для фронту, але фактично створила «вікно можливостей» для сумнівних поставок.
У документах митного оформлення фігурують:
Одна й та сама фотографія дрона на різні партії;
Підозріло схожі дані одержувачів;
Масові операції з компаніями, які раніше не займались ВПК чи логістикою.
💵 Звідки гроші — і куди вони йдуть?
Згідно з інформацією, що доступна у відкритих реєстрах, значні суми на рахунки українських компаній надходили від фірм з Польщі, Румунії та особливо — з Гонконгу. Наприклад:
ТОВ "СЕНФІДЖО ІНД" отримало 18 млн доларів від WHARVEST LIMITED;
ТОВ "ПОЛІПРОМ КОНТУР" — 13 млн доларів від STARNINE SALES LIMITED;
ТОВ "ПЕППЕР СТАР" — понад 12 млн доларів від двох різних гонконгських компаній.
Ці платежі — формально — мали б бути оплачені за дрони. Але підтверджень фактичного постачання у відкритому доступі немає. Немає також і даних про передачу цієї техніки на фронт.
🧾 Ключові компанії у схемах:
Перелік компаній, які системно фігурують у поставках товарів, що ймовірно оформляються як «дрони»:
ТОВ "ФЕРТЕНІКА", ТОВ "МЕРІЕЙТ", ТОВ "ЛОЯЛХІЛЗ ГРУП", ТОВ "ПЕППЕР СТАР", ТОВ "СЕНФІДЖО ІНД", ТОВ "ВІТАЛ ПРОГРЕС", ТОВ "ЛАВРА ГРУП", ТОВ "НЕКСУС ТОРГ", ТОВ "ІМПОРТ СТАРТ ПЛЮС", ТОВ "ФАСТ ІМПОРТ ТРЕЙД" та інші — загалом понад 30 юросіб.
Усі вони об’єднані спільною рисою — інвойсами з партіями по 600 дронів, зв’язками з фірмами-"прокладками" з офшорів та відсутністю фізичного підтвердження поставок.
🏦 Зв’язок із банками?
Окремі компанії вже фігурують у кримінальних провадженнях, пов’язаних із виведенням коштів через фіктивний імпорт за участі "Мотор Банку" та "Банку Альянс".
⚠️ Реакція держави: відсутня
Попри масштаб, правоохоронні структури наразі не проявили видимої активності. СБУ, Бюро економічної безпеки, НАБУ, ДБР не провели жодної публічної перевірки щодо обсягів ввезення дронів, їх розподілу або реального постачання на потреби армії.
📌 Висновок: у той час, коли солдати на фронті чекають на допомогу, з тилу продовжують виводитись валюта й бюджети. Ситуація вимагає пильної уваги суспільства, прозорої звітності митниці та чіткої позиції силовиків. Бо питання не лише в грошах — питання в довірі до держави.